Minecraft

Na tej stronie znajdziesz następujące informacje:

  1. Rozwój serwera Minecraft
  2. Konfiguracja serwera
  3. Jak instalować pluginy?
  4. Wykorzystanie zasobów (procesor/dysk)
  5. Domena serwera Minecraft
  6. Pierwsze uruchomienie
  7. Wgrywanie map
  8. Wgrywanie paczek modyfikacji
  9. Status "Sprawdzam...".
  10. Tryb serwera (online/offline - konta premium)
    • Bad login
    • Bez premium
  11. Feed the Beast
  12. Pamięć RAM na serwerze Cloud

Wstęp

Niniejszy poradnik kierujemy przede wszystkim do początkujących administratorów, jednak zawarte w nim informacje mogą przydać się każdemu użytkownikowi serwera Minecraft w naszym serwisie.

Rozwiń swój serwer Minecraft razem z nami!

Konfiguracja serwera

Serwer można konfigurować przez "Edytor plików" w panelu lub dowolnego klienta FTP

Omówimy trzy podstawowe pliki konfiguracyjne serwera:

server.properties

Wartość true oznacza włączenie danej funkcji
Wartość false oznacza wyłączenie (usunięcie) danej funkcji

Jak instalować pluginy?

W wybranych ofertach udostępniamy automatyczny instalator pluginów i modyfikacji dostępny w menu "Pluginy" panelu serwera. Przykładowo można w nim zainstalować popularne pluginy Bukkita, samego Bukkita, a także modyfiakcje Forge, Tekkit, DNS, MCPC+, paczki Survival, Paintball i wiele innych.

Pluginy można również instalować samodzielnie za pośrednictwem FTP. O tym jak korzystać z FTP można dowiedzieć się z tego poradnika. Do wgrywania pluginów polecamy korzystanie z klienta FTP, np. FileZilla, WinSCP lub TotalCommander.

Jak wgrać pluginy na serwer?

Korzystając z w/w klientów FTP można umieścić pliki pluginów na serwerze. Pluginy Bukkita wgrywa się do katalogu plugins na FTP. Uprzednio należy zainstalować samego Bukkita (czyli silnik, który umożliwia uruchomienie pluginów na serwerze) w menu "Pluginy" panelu serwera. Po umieszczeniu pluginu (w postaci pliku .jar - nie mylić z .rar) w katalogu plugins wystarczy uruchomić ponownie serwer, pluginy zostanie wczytany automaycznie.

Niektóre pluginy wymagają dodatkowej konfiguarcji lub nawet innego sposobu instalacji, informacje na ten temat zawsze można znaleźć w dołączonej do pluginu instrukcji lub dokumentacji.

Wykorzystanie zasobów (procesor/dysk)

W panelu każdego serwera Minecraft wyświetlana jest bieżąca informacja o wykorzystaniu zasobów przez dany serwer.

Wykorzystanie procesora

Wartość procentowa określa w jakim stopniu proces serwera wykorzystuje zasoby procesora.

Poprawnie i optymalnie skonfigurowany serwer powinien utrzymywać obciążenie na stabilnym poziomie, który odpowiada określonej liczbie graczy na serwerze i wprowadzonym modyfikacjom.

Serwer 10-20 slotowy może generować nawet do 100% obciążenia rdzenia. Serwery powyżej 20 slotów mogą mieć obciązenia na poziomie nawet 120-160%. Wszystko zależy od liczby graczy, konfiguracji i modyfikacji serwera.

Obciążenia na poziomie nieadekwatnym do liczby graczy (np. obciażenie 100% rdzenia przy kilku graczach) mogą pojawiać się sporadycznie np. przy generowaniu świata (po pierwszym uruchomieniu), a także niektórych operacjach wykonywanych przez pluginy, ale nie może utrzymywać się przez dłuższy czas.

W jaki sposób mogę sprawdzić co obciąża mój serwer?

Powodem niestabilności mogą być pluginy lub świat.

Najlepszą metodą analizy problemu jest działanie drogą eliminacji

Sprawdzamy pluginy

  1. Wyłączamy serwer.
  2. Wykonujemy kopię zapasową.
  3. Teraz wyłączamy wszystkie pluginy (można to zrobić poprzez zmianę nazwy katalogu plugins na np. plugins_kopia).
  4. Następnie uruchamiamy serwer i sprawdzamy czy bez pluginów serwer również jest przeciążony.

Jeśli po wyłączeniu pluginów serwer zaczyna działać stabilnie to znaczy, że któryś z pluginów powoduje problem. Wtedy, aby znaleźć plugin, który generuje nadmierne obciążenie należy przywrócić katalog plugins, wykonać kopię zapasową serwera i usuwać z serwera pojedynczo lub po kilka pluginów, restartować serwer i sprawdzać czy działa poprawnie.

W ten sposób możemy znaleźć dodatek powodujący przeciążenie i usunąć go z serwera lub dokonać jego aktualizacji.

Jeżeli po wyłączeniu pluginów serwer jest nadal przeciążony oznacza to najczęściej, że przeciążony jest świat (patrz niżej).

Sprawdzamy świat

Przeciążenia może wywoływać również sam świat (może być to również następstwem działania pluginów, które doprowadzają do "uszkodzenia" świata).

Świat może zostać "uszkodzony" poprzez nadmierną ilość wybuchów TNT, rozlewania wody oraz lawy, a także w wyniku innych czynników.

Aby sprawdzić czy świat jest przeciążony sprawdzamy bieżące obciążenie procesora i wykonujemy następujące czynności:

  1. Wyłączamy serwer.
  2. Wykonujemy kopię zapasową.
  3. Edytujemy plik server.properties i ustawiamy:
    level-name=world_test
  4. Zapisujemy plik i uruchamiamy ponownie serwer. Zostanie wygenerowany nowy świat - world_test (podczas generowania wzrośnie wykorzystanie procesora - jest to normalne).
  5. Po uruchomieniu serwer gdy świat zostanie już wygenerowany śledzimy obciążenie procesora. Jeśli spadnie w stosunku do poprzedniego świata to znaczy, że nasz świat był przeciążony.

Wykorzystanie dysku

Ilość miejsca na dysku jaką może zajmować serwer nie jest przez nas z góry określona, ale ogranicza ją wielkość dysku.

Poprawnie działający, rozbudowany serwer nie powinien przekraczać 5 GB miejsca na dysku (średnie wykorzystanie dysku przez serwer Minecrafta jest mniejsze od 1 GB).

Co zrobić jeśli mój serwer zajmuje zbyt dużą ilość miejsca na dysku?

Jeśli używasz pluginów do tworzenia kopii zapasowych (np. minebackup) i Twój serwer wykorzystuje większą ilość miejsca na dysku postaraj się zwolnić miejsce usuwając stare lub niepotrzebne kopie zapasowe. Skonfiguruj plugin do tworzenia kopii zapasowych w taki sposób, aby oszczędnie korzystał z zasobów dyskowych. Częste kopie potrzebne są tylko w danym dniu. Z dni wcześniejszych wystarczy jedna archiwalna kopia.

Jeżeli Twój serwer nie korzysta z pluginów do tworzenia kopii zapasowych, a zajmuje bardzo dużo miejsca na dysku upewnij się, że działa on poprawnie i nie generuje dużej ilości błędów do pliku server.log. Niektóre pluginy mogą doprowadzić do zapisania bardzo dużego logu (server.log). Jeśli tak się stanie postaraj się usunąć log i zrestartować serwer bez pluginów.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości wejdź do zakładki "Pomoc" w panelu i napisz do nas wiadomość.

Domena serwera Minecraft

Każdy serwer Minecraft w Pukawce posiada możliwość ustawienia bezpłatnych adresów w domenach *.maxcraft.pl oraz *.maxc.pl. Przykładowo: "twojadomena.maxcraft.pl", "twojadomena.maxc.pl".

Adres można w każdej chwili ustawić lub zmienić w panelu serwera.

Własna domena

Do każdego serwera Minecraft w Pukawce można przypisać również własną domenę. Przykładowo: "twojadomena.pl"

1. Rejestracja domeny

Najpierw należy wykupić (zarejestrować) domenę u dowolnego rejestratora domen. W tym poradniku posłużymy się przykładem konfiguracji domen w serwisach premium.pl oraz aftermarket.pl.

2. Ustawienie serwerów DNS

Gdy już mamy własną domenę należy sprawdzić czy domyślne serwery DNS rejestratora umożliwiają edycję rekordów DNS typu A oraz SRV.

Uwaga: zmiana serwerów DNS, a edycja rekordów DNS to dwie różne rzeczy. Na początku to może być mylące. Serwery DNS to zwykle dwa adresy serwerów nazw, do których jest podpięta domena. Osobną sprawą jest edycja rekordów, która odbywa się już na poziomie wcześniej przypisanych serwerów DNS domeny.

Jeżeli rejestrator na swoich serwerach DNS nie umożliwia tworzenia i edycji rekordów typu SRV należy przekierować domenę na inne DNS-y, np. bezpłatne freedns.42.pl.

Serwer DNS 1: fns1.42.pl
Serwer DNS 2: fns2.42.pl


Panel serwisu: aftermarket.pl


Panel serwisu: premium.pl


Panel serwisu: premium.pl

Należy pamiętać o tym, że zmiana serwerów DNS (podobnie jak edycja rekordów) może następować z pewnym opóźnieniem. Zwykle jest to kwestia ok. kilkunastu minut.

3. Edycja rekordów DNS

Aby przekierować domenę na serwer Minecraft musimy ustawić dwa rekordy:

Protokół usługi serwera Minecraft na potrzeby rekordu SRV to: _minecraft._tcp.

Uwaga: sposób edycji rekordów DNS różni się w zależności od tego z jakich DNS-ów korzystamy. Różnice polegają np. na tym, że niektóre panele podczas edycji wymagają zapisywania domeny z kropką na końcu, a inne nie. Z kolei edycja rekordów SRV może być rozbudowana (tj. osobne pola do wpisywania protokołu z nazwą, priorytetu, wagi (weight), portu i nazwy domeny) lub uproszczona (gdzie wpisujemy tylko protokół z nazwą i w osobnym polu wagę, port i nazwę domeny).

Przykład 1

Najpierw ustawiamy rekord typu A. W nazwie rekordu wpisujemy nazwę (sub-)domeny, którą chcemy przypisać. W tym przypadku użyjemy nazwy "mc". Zakładając, że nasza domena to przykładowo "twojadomena.pl" uzyskamy w ten sposób adres "mc.twojadomena.pl" dla naszego serwera. Wartość rekordu to adres IP serwera (bez portu).


Panel serwisu: premium.pl

Podczas ustawiania rekordu SRV używamy ponownie nazwy "mc". Na wartość rekordu składa się natomiast w/w protokół usługi, czyli po prostu "_minecraft._tcp." + nazwa naszej domeny (czyli pełny adres, z którego będziemy korzystali do połączenia z naszym serwerem).

Przykładowo dla domeny "mc.twojadomena.pl":

Wartość: _minecraft._tcp.mc.twojadomena.pl

Uwaga: czasami podczas edycji rekordów nazwę domeny trzeba zapisywać z kropką na końcu:

Wartość: _minecraft._tcp.mc.twojadomena.pl.


Panel serwisu: premium.pl

Tak powinny ostatecznie wyglądać poprawnie ustawione rekordy A i SRV dla serwera Minecraft:


Panel serwisu: premium.pl

Przykład 2

W tym przykładzie użyjemy usługi freedns.42.pl.

Jeśli chcemy skorzystać z freedns musimy najpierw przekierować domenę na te DNS-y (patrz punkt "2. Ustawienie serwerów DNS"), a następnie zarejestrować się w w/w serwisie by utworzyć tzw. strefę domeny i edytować rekordy DNS.

Podczas rejestracji w serwisie zaznaczamy opcję edycji rekordów typu SRV:


Panel serwisu: freedns.42.pl

Po zalogowaniu przechodzimy do menu "Utwórz strefę". W nazwie strefy wpisujemy nazwę naszej domeny (Np. "twojadomena.pl"). Zaznaczamy jeszcze typ strefy: "Podstawowe" i klikamy "Utwórz".


Panel serwisu: freedns.42.pl

Teraz przechodzimy do "listy stref" i wybieramy z listy naszą domenę, aby rozpocząć edycję rekordów DNS.

Przechodzimy najpierw do edycji rekordów adresów (A).

Na poniższym przykładzie mamy już dodany rekord o nazwie "@", który obejmuje samą domenę. Jeżeli dodamy rekord o nazwie "*" oraz adresie IP serwera Minecraft (bez portu) to spowodujemy przekierowanie całej domeny i wszystkich subdomen na ten adres. Jest to przydatne gdy domeny chcemy użyć tylko pod serwer Minecraft.

Jeżeli chcemy przekierować tylko subdomenę i korzystać z niej jako adresu serwera Minecraft, np. "mc.twojadomena.pl" to zamiast "*" wpisujemy samo "mc" lub w całości "mc.twojadomena.pl." (z kropką ZA "pl" na końcu domeny).


Panel serwisu: freedns.42.pl

Na koniec przechodzimy do edycji rekordów serwisów (SRV).

Na nazwę rekordu SRV składa się protokół usługi: "_minecraft._tcp." + nazwa naszej domeny (czyli pełny adres, z którego będziemy korzystali do połączenia z naszym serwerem). W tym przykładzie cała domena służy do przekierowania na serwer Minecraft:

Wartość: _minecraft._tcp.twojadomena.pl.

Ważność (priorytet) ustawiamy na "1", wagę (weight) na "5", a w polu "Port" wpisujemy port naszego serwera Minecraft.


Panel serwisu: freedns.42.pl

Jeśli chcemy przekierować na serwer Minecraft tylko subdomenę, np. "mc.twojadomena.pl" to w polu nazwa zamiast "_minecraft._tcp.twojadomena.pl." będziemy mieli:

_minecraft._tcp.mc.twojadomena.pl.

a w polu "SRV":

mc.twojadomena.pl.

Serwis freedns odświeża rekordy domen co 15 minut i mniej więcej tyle należy poczekać, aby nasz adres zaczął poprawnie działać.

Pierwsze uruchomienie

Po pierwszym uruchomieniu serwera zostanie wygenerowany świat co może potrwać do 1 minuty. Na serwer będzie można wejść dopiero po wygenerowaniu świata.

Proces tworzenia świata można zaobserwować w konsoli serwera (zakładka "Konsola" w panelu).

Po zakończeniu tworzenia, w konsoli pojawi się komunikat "[INFO] Done (...)". Serwer będzie gotowy do gry.

Status "Sprawdzam...".

Jeśli serwer działa, a w panelu posiada status "Sprawdzam...", to oznacza, że nie został uruchomiony na prawidłowym porcie lub nie posiada włączonego query.

Upewnij się, że serwer posiada ustawiony adres IP i port w pliku server.properties, któy został mu przypisany w panelu.

Ustaw parametr enable-query na true, aby umożliwić zapytania do serwera i poprawne wykrywanie statusu.

enable-query=true

query.port musi być taki sam jak port serwera!

Po zmianie konfiguracji uruchom ponownie serwer.

Jeśli serwer nie działa to oznacza, że nie jest poprawnie skonfigurowany lub wystąpił na nim inny błąd. Sprawdź konfigurację serwera, odczyt konsoli, a jesli nie możesz sobie poradzić z rozwiązaniem problemu skorzystaj z funkcji reinstalacji w panelu.

Wgrywanie map

Aby wgrać mapę wystarczy umieścić ją na FTP serwera (przy użyciu klienta FTP) i ustawić jej nazwę w pliku konfiguracyjnym server.properties.

Przykładowo:

level-name=world

Gdzie "world" to nazwa mapy.

O tym jak korzystać z klienta FTP można dowiedzieć się z poradnika: http://faq.pukawka.pl/ftp.html

Więcej informacji o ustawieniach map można znaleźć w materiałach dostępnych w wyszukiwarce:

https://www.google.pl/search?q=jak+dodawać+mapy+na+serwer+minecraft

Wgrywanie paczek modyfikacji

Wgrywanie paczki modów nie jest taką skomplikowaną czynnością, wystarczy chęć oraz kilka minut wolnego czasu.

Pierwszą czynnością jest zatrzymanie pracy serwera w panelu Pukawki, a następnie pobranie paczki modów, który nas interesuje (nasz przykład będzie opierać się na paczce modów ZAKModPack).

Na pasku zadań klikamy w "uruchom" i wpisujesmy tam %appdata%, klikamy enter. Następnie przechodzimy do katalogu .minecraft, czyścimy jego zawartość i wgrywamy naszą pobraną (rozpakowaną) paczkę.

Uruchamiamy notatnik celem stworzenia pliku, który uruchomi naszą paczkę na komputerze i wygeneruje wszystkie potrzebne pliki. Plik należy zapisać z dowolną nazwą i wrzucić do katalogu .minecraft. (wymagane rozszerzenie dla systemu windows *.bat).

Plik należy zapisać z dowolną nazwą i wrzucić do katalogu .minecraft. (wymagane rozszerzenie dla systemu windows *.bat, typ pliku: wszystkie pliki).

Uruchamiamy wcześniej stworzony plik celem wygenerowania wszystkich plików konfiguracyjnych. Po wygenerowaniu całego świata, plików konfiguracyjnych zamykamy konsolę.

Pliki na serwer FTP będziemy wgrywać za pomocą dowolnego klienta FTP np. WinSCP (Link do pobrania: http://winscp.net/eng/docs/lang:pl). Program ściągamy, a następnie instalujemy na własnym komputerze.

Po instalacji, uruchamiamy program WinSCP i łączymy się z serwerem FTP. Podajemy dane do połączenia FTP, które uzyskujemy w zakładce "FTP" w panelu Pukawki.

Wpisujemy dane do FTP:

Usuwamy wszystkie obecne pliki na serwerze FTP.

Kopiujemy wszystkie wygenerowane pliki z folderu .minecraft na serwer FTP:

Kolejną czynnością jest przejście do panelu Pukawki do zakładki "Dodatki i Ustawienia" i ustawienie pliku startowego serwera - w naszym przypadku będzie to cauldron-1.7.10-1.1207.01.195-server.jar. Po wykonaniu tej czynności należy uruchomić serwer.

Ostanią czynnością jest wyłączenie serwer, przejście na serwer FTP, edycja pliku konfiguracyjnego server.proprties i ponowne uruchomienie.

Tryb serwera (online/offline - konta premium)

Serwer może działać w dwóch trybach: online oraz offline.

W trybie online na serwer mogą wejść tylko gracze posiadający zarejestrowane konto Minecraft i oryginalny klucz gry.

W trybie offline na serwer może wejść każdy bez weryfikacji konta.

Bad login

Komunikat pojawia się wtedy, gdy gracz próbuje wejść na serwer bez konta premium. Jeśli chcemy umożliwić graczom bez premium wejście na serwer musimy ustawić serwer w tryb offline (opis poniżej).

Bez premium

Aby osoby bez premium mogły wejść na serwer należy ustawić serwer w tryb offline

W tym celu należy edytować plik server.properties i ustawić:

online-mode=false

Następnie należy zapisać plik i uruchomić ponownie serwer.

Uwaga dla trybu offline!

Korzystasz z trybu offline na własną odpowiedzialność!

Ustawienie serwera w tryb offline umożliwia każdemu wejście z dowolnym nickiem (również nickiem admina). W trybie offline każdy może wejść na serwer nawet nie będąc na white-liscie podszywając się pod nick którejś z osób na white-liscie i niszczyć świat, budowle, a także wyrzucać i banować graczy.

Posiadając serwer uruchomiony w trybie offline należy zastosować dodatkowo rejestrację nicków (pluginy xAuth, AuthDB lub inne) albo dodatek Mineshafter. Instalacja dodatków nie jest gwarancją bezpieczeństwa, ponieważ dodatki te mogą zawierać błędy. Pukawka.pl umożliwia instalację w/w dodatków, ale nie odpowiada za ich nieprawidłowe działanie, ponieważ nie jest ich twórcą. Problemy z w/w dodatkami mogą wynikać z błędów po stronie samych pluginów lub braku kompatybilności z aktualnym wydaniem serwera.

Feed the Beast

Aby zagrać w "Feed the Beast" po zainstalowaniu modyfikacji na serwerze należy wejść na stronę feed-the-beast.com i w głównym menu przejść do sekcji "Download". Następnie należy kliknąć "Download .exe", aby pobrać klienta modyfikacji:

Po pobraniu należy uruchomić plik FTB_Launcher.exe, następnie kliknąć "Select profile" i wybrać "Create profile".

W nowym oknie należy wpisać login oraz hasło do swojego konta Minecrafta (oryginalnego konta premium), jak podczas logowania do normalnej gry.

W dalszej kolejności klikamy "Add" i "Launch", aby uruchomić grę:

Teraz możemy połączyć się do serwera z modyfikacją Feed the Beast.

Ustawianie pamięci RAM dla serwera w chmurze (Cloud Minecraft)

Serwer Minecraft w chmurze domyślnie nie posiada określonego limitu pamięci RAM i nie wykorzystuje całej dostępnej pamięci.

Aby przypisać określony rozmiar pamięci dla serwera należy za pośrednictwem ogólnego FTP chmury lub konta SSH edytować plik ID.start w katalogu użytkownika (taki sam jak login konta), gdzie "ID" to numer identyfikacyjny serwera.

Zaraz przed parametrem "-jar" należy dopisać i oddzielić spacją parametr -Xmx zawierający rozmiar pamięci, który chcemy przypisać dla serwera. Może to być wyrażone w megabajtach lub gigabajtach, z tym, że jednostki zapisujemy małą literą.

Przykładowo chcąc przypisać 4 GB RAM-u dopisujemy parametr:

-Xmx4g

Chcąc przypisać 4500 MB dopisujemy:

-Xmx4500m

Całość będzie wyglądać przykładowo:

/java/bin/java -Xmx4g -jar (...)

lub:

/java/bin/java -Xmx4500m -jar (...)

Aby zmiany były widoczne na serwerze należy zapisać je w pliku i uruchomić ponownie serwer z poziomu panelu administracyjnego.

Kategorie FAQ

Ogólne

  1. Indeks FAQ
  2. Amxbans - Poradnik instalacji Amxbans
  3. Bezpieczeństwo - Wskazówki oraz porady dotyczące bezpieczeństwa konta
  4. BungeeCord
  5. Call of Duty: World at War
  6. Diagnoza
  7. FastDL
  8. FTP
  9. Konsola
  10. phpBB2 by Przemo - Poradnik korzystania z phpBB2 by Przemo
  11. Portfel
  12. Przewodnik po panelu
  13. Psychostats - Poradnik korzystania z Psychostats
  14. Sklep
  15. SourceBans - Poradnik instalacji SourceBans
  16. Sprawdzam
  17. Status
  18. Team Fortress 2
  19. TeamSpeak 3 - Poradnik korzystania z serwerów TS3
  20. Terraria
  21. Wsparcie techniczne - Jak funkcjonuje dział wsparcia technicznego
  22. xferlog
  23. Zmiana - Zmiana parametrów serwera.

FAQ serwerów gier

  1. Battlefield 2142
  2. Call of Duty 2
  3. Call of Duty 4
  4. Counter-Strike 1.6
  5. Counter-Strike: Global Offensive
  6. Counter-Strike: Source
  7. Enemy Territory
  8. Factorio
  9. GOTV
  10. HLTV
  11. Minecraft - tu jesteś
  12. Mumble
  13. Rust

Kontakt

Przejdź do strony kontaktowej

Uwaga

Mimo dołożenia wszelkich starań o aktualność informacji niektóre informacje w FAQ mogą być nieaktualne. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości prosimy o kontakt z nami. Aktualnych informacji udzielamy za pośrednictwem zakładki "Pomoc" w panelu, mailowo lub telefonicznie.