Counter-Strike 1.6

cs16

FAQ dotyczące serwerów Counter-Strike 1.6 i Condition Zero

Na tej stronie znajdziesz następujące informacje:

  1. Komendy serwera
  2. Parametry startowe HLDS
  3. Aktualizacja serwera HLDS
  4. HLTV
  5. AmxModX
  6. Jak dodawać adminów?
  7. W jaki sposób wyłączyć AmxModa?
  8. Widoczność serwera w STEAM/Ulubionych.
  9. Statystyki
  10. Banowanie
  11. Lagi
  12. Konfiguracja serwera HTTP
  13. Error verifying STEAM UserID ticket
  14. Crashe i błędy serwerów
  15. Dproto

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego status serwera to "Sprawdzam..."?

Odpowiedź na to pytanie znajduje się tutaj:

http://faq.pukawka.pl/sprawdzam.html

Komendy serwera, których używać można zarówno w server.cfg jak i z poziomu rcona.

Logowanie na RCON-a

Korzystając z hasła RCON-a z panelu, które możemy w nim dowolnie zmienić (po zmianie należy zrestartować serwer) logujemy się na rcona komendą

rcon_password [haslo rcona]

Aby otworzyć konsolę, w której należy powyższą komendę wpisać korzystamy z klawisza tyldy/fali (pod ESC)

Jeżeli Twoje hasło to "rcpw" będzie to wyglądać w ten sposób:

rcon_password rcpw

Kolejne komendy wykonujemy poprzedzając każdą z nich przedrostkiem rcon. Np. zmiana mapy:

rcon changemap de_prodigy

mp_startmoney [kwota]
Kwota, którą otrzymują gracze na start nowej mapy oraz po podłączniu się na serwer. Domyślna wartość to 800. Maksymalnie 16000.

mp_playerid [0|1|2]
Komenda, która określa co widzą gracze po najechaniu celownikiem na wroga, zakładnika lub innego gracza ze swojej drużyny. Wartość 0 jest domyślna i pokazuje wszystkie informacje wraz z kolorem drużyny. Wartość 1 - gracz widzi informacje tylko w przypadku zakładników i innych graczy ze swojej drużyny. Wartość 2 wyłącza pokazywanie informacji.

mp_chasecam [0|1]
Włączenie tej opcji spowoduje wyłączenie wszystikch trybów obserwatora oprócz trybu trzeciej osoby.

mp_forcechasecam [0|1|2]
Domyślna wartość to 0 i oznacza, że gracze gdy zostają zabici mogą dowolnie oglądać poczynania obu drużyn jako Spectacor. Wartość 1 blokuje widok drużyny przeciwnej. Natomiast wartość 2 całkowicie wyłącza mozliwość oglądania gry innych.

mp_buytime [minuty]
Czas, w którym można kupować bronie wyrażony w minutach. Przykładowa wartość: 0.50 co oznacza, że bronie można kupować do 50 sekund po spawnie. Minimalna wartość to 0.25. Do ustawienia czasu po spawnie, w którym nie można się ruszyć służy komend mp_freezetime opisana poniżej.

mp_roundtime [minuty]
Czas rundy (nie mapy) wyrażony w minutach. Minimalna wartość to 1, a maksymalna 9.

mp_timelimit [minuty]
Czas trwania jednej mapy. Domyślna wartość 20 minut.

mp_maxrounds [ilość]
Domyślna wartość to 0 lub disabled co oznacza, że nie ma limitu rund. Każda inna wartość od 1 w górę oznacza ilość rund, które mozna rozegrać w czasie trwania jednej mapy.

mp_winlimit [ilość]
Określa ilość zwycięstw przypadającą na jedną drużynę. Ta drużyna, która osiągnie limit zwycięstw wygrywa mapę.

allow_spectators [0|1]
Komenda określająca czy pozwolić na oglądanie meczu prze widzów (nie - martwych, tylko niegrających)

mp_autokick [0|1]
Gdy włączone (1 - domyslna wartość), automatycznie wyrzuca graczy robiących TK (team killing), czyli zabijających graczy z własnej drużyny.

mp_autoteambalance [0|1]
Automatyczny balans drużyn. Domyślnie włączony.

mp_c4timer [sekundy]
Czas w sekundach, po którym wybucha podłożona przez tt bomba.

mp_flashlight [0|1]
Pozwolić na korzystanie z latarek? Domyślnie włączone.

mp_footsteps [0|1]
Domyślna wartość to 1 i oznacza, że gracze słyszą kroki (nie, nie że jakaś schiza tylko kroki innych graczy, hehe).

mp_freezetime [sekundy]x
Czas pauzy po spawnie, w którym można kupić bronie. W tym czasie nie można się ruszać. Czas wyrażony w sekundach. Domyślnie 6 sekund. Wartość 0 wyłącza freezetime.

mp_friendlyfire [0|1]
Friendly Fire czyli ogień sojuszniczy. Domyślnie wyłączony.

mp_hostagepenalty [ilość]
Domyślnie 0 i oznacza maksymalną ilość zakładników jaką może zabić gracz.

mp_limitteams [0|ilość]
Domyślnie 2. Określa maksymalną liczbę graczy, o którą większa może być jedna z drużyn od drużyny przeciwnej. Wartość 0 wyłącza tę blokadę.

mp_logmessages [0|1]
Określa czy logować do pliku wiadomości z chatu wysyłane przez graczy.

mp_tkpunish [0|1]
Domyślna wartość to 1 i oznacza, że jeżeli gracz zabije kogoś ze swojej drużyny to w następnej rundzie zostaje wyrzucony z rozgrywki i może jedynie oglądać grę innych.

Parametry startowe HLDS (Counter-Strike)

Autoupdate - parametr -autoupdate. Ustawienie go powoduje, że przy każdym starcie serwera będzie się on aktualizował. Aktualizacja serwera może potrwać nawet kilka minut. Jej stan zawsze można sprawdzić w konsoli. W trakcie aktualizacji serwer będzie posiadał status "Sprawdzam".

HLDS Beta - parametr -beta hlbeta. Jeżeli serwer posiada parametr -autoupdate, czyli włączoną automatyczną aktualizację, po włączeniu tego parametru serwer będzie aktualizowany do najnowszej wersji rozwojowej (czyli wersji beta). Wersja beta może posiadać usprawnienia starszej wersji silnika oraz poprawki bezpieczeństwa, dlatego warto instalować ją na serwerze. Może jednak również zawierać błędy, wpływające na działanie serwera, których nie mają starsze wersje silnika. Usunięcie tego parametru spowoduje pobranie najnowszej wersji stabilnej silnika HLDS przy kolejnym starcie serwera.

Pingboost - parametr -pingboost. Jest to parametr, który kosztem większego wykorzystania zasobów sprzętowych zmniejsza opóźnienia w grze. Pingboost może posiadać wartość od 1 do 3. Każda wyższa wartość zmniejsza opóźnienia i "przyspiesza" grę, ale zwiększa obciążenie procesora. Dlatego najlepiej wyłączyć pingboost (wartość 0 w panelu) lub ustawić wartość od 1 do 2, w zależności od tego na jakiej serwer działa najlepiej.

Sys_ticrate - parametr +sys_ticrate. Jego wartość określa maksymalną ilość FPS, którą może osiągnąć serwer. Nie jest to wartość, która określa stałą ilość FPS. Jest ona zależna w dużej mierze od obciążenie serwera przez pluginy, jego konfiguracji, ilości graczy i obciążenia zasobów sprzętowych. Rekomendowana wartość sys_ticrate: 300.

Mapa - parametr +map. Określa mapę, na której serwer uruchomi się po starcie. W przypadku usunięcia mapy startowej z serwera, nie będzie mógł się uruchomić. Należy pamiętać, aby zawsze ustawiać tylko taką mapę startową, która jest na serwerze.

Aktualizacja serwera HLDS (Counter-Strike)

Aby zaktualizować serwer do najnowszej wersji należy wejść do zakładki "Konfiguracja serwera" w panelu:

Następnie należy włączyć parametr "Autoupdate", który odpowiada za automatyczną aktualizację serwera przy starcie, a także opcjonalnie (co jest zalecane) parametr "HLDS Beta", który powoduje aktualizację do najnowszej wersji rozwojowej silnika HLDS.

Aby włączyć parametry należy wybrać opcje "włącz" im odpowiadające i kliknąć "Aktualizuj parametry".

Aby zapisać polecenie startowe na serwer należy kliknąć "Zapisz nowe polecenie na serwer".

Teraz należy przynajmniej dwa razy zrestartować serwer, za każdym razem doprowadzając do pełnego uruchomienia. W tym czasie powinna nastąpić aktualizacja serwera, której przebieg możemy śledzić w konsoli.

Po restarcie i uruchomieniu konsoli na początku powinien wyświetlić się komunikat "Updating installation". Czas aktualizacji zależy od obciążenia sieci Steam i może wynosić od 1 do kilku minut. Jeżeli aktualizacja zawiesi się na dłuższy czas i nie zaczyna pobierać plików można wykonać następny restart.

Gdy aktualizacja dobiegnie końca wydajemy polecenie "status", aby sprwadzić jaką wersję silnika HLDS mamy na serwerze:

Na powyższym przykładzie jest to wersja 5447.

Co to jest HLTV i do czego służy? (skocz do góry)

Half-Life TeleVision to modyfikacja serwera, dzięki której można oglądać mecz na serwerze gry właśnie z serwera HLTV. Można na nim wygodnie nagrywać demka ze spotkań klanowych. Jeżeli nie potrzebujesz HLTV i zajmuje Ci slota możesz je wyłączyć w panelu.

Więcej o HLTV w osobnym artykule: KLIKNIJ.

Chce zainstalować amxmoda, jak to zrobić?

Przede wszystkim zastanówmy się po co w ogóle instalować amxmoda? Jest on bowiem dostarczany razem z serwerem i to w najnowszej wersji, jest w pełni skonfigurowany i sprawny. Nie zawsze warto iść na łatwiznę i wgrywać tzw. "gotowce", więcej z nimi problemów niż ułatwień, najlepiej samemu doinstalować pluginy i wiedzieć co z czym się je. Jeżeli już uparcie chcemy wgrać paczkę innego amxmoda trzeba pamiętać o podstawowej rzeczy: Serwery stawiane w Pukawce to serwery linuksowe, a nie windowsowe.

Właśnie z tego względu nigdy nie instalujecie amxmoda, którego przeznaczeniem jest praca w systemie Windows. Takie paczki w metamodzie mają ustawiony przedrostek "win32" przed ścieżką do biblioteki .dll. Jeżeli chcesz żeby amxmod działał poprawnie musi to być biblioteka po pierwsze .so, a nie .dll, a przedrostek ma być ustawiony na linux, a nie win32.

Jest to właśnie najczęstszą przyczyną niedziałania amxmoda dlatego nigdy nie usuwajcie metamoda dostarczonego przez nas, ani nie modyfikujcie go nie mając o tym pojęcia. Podobnie sprawa tyczy się pliku liblist.gam - on już jest skonfigurowany, nie podmieniajcie go!

Wgrałem poprawnie amxmoda na serwer, a mimo to on nie chce działać, albo serwer się restartuje i zacina. Co mam zrobić?

To jest właśnie to o czym pisałem wyżej. Amxmod jest modyfikacją, której działania z setką różnych pluginów nie możemy przewidzieć. Trzeba wiedzieć co się wgrywa, a najlepiej zamiast gotowców wgrywać samemu potrzebne pluginy. Jeżeli się nie potrafi... cóż z serwerami gier, a właściwie z wszystkimi serwerami jest tak jak z jazdą samochodem, trzeba mieć jakieś umiejętności żeby ruszyć.

W przypadku gdy rzeczywiście nie możemy sobie poradzić z rozbrykanym amxmodem najlepiej zajrzeć w error_logi w katalogu cstrike/addons/amxmodx/logs oraz w konsolę żeby sprawdzić co się dzieje, często bowiem przy okazji wgrania gotowca nie zostają dograne wymagane modele i serwer się sypie.

Logowanie do menu admina

Aby zalogować się do menu admina korzystamy w konsoli (~) z komendy:

amxmodmenu

Aby użyć tej komendy musimy mieć admina na serwerze. Jak dodać admina? Patrz niżej.

Jak dać sobie admina na serwerze? (skocz do góry)

Dodawanie adminów w AmxModzie jest naprawdę bardzo proste. Wystarczy poznać strukturę pliki users.ini. Plik users.ini znajduje się w katalogu cstrike/addons/amxmodx/configs na FTP serwera. Możesz go otworzyć w Edyorze Plików w panelu. Aby dodać admina należy dopisać w nowej linii ciąg, w którym w pierwszym cudzysłowie określa się czy admin ma być przypisany na steamid, ip czy nick z hasłem. Kolejny cudzyslow to haslo. Jezeli nie ma byc hasla (dla pierwszych dwoch sposobow) to zostawiamy puste cudzyslowy jak w poniższych przykładach. Flagi abcdefghijklmnopqrstu to uprawnienia. Kazda literka to osobne uprawnienie.

Poniżej znajduje się lista uprawnień (flag) wraz z opisami

a - nietykalność (odporny na komendy AMX-a typu kick, slap lub ban.)
b - rezerwacja (może korzystać z zarezerwowanych slotów)
c - amx_kick
d - amx_ban i amx_unban
e - amx_slay i amx_slap
f - amx_map
g - amx_cvar (nie wszystkie komendy są dostępne)
h - amx_cfg
i - amx_chat oraz inne komendy chatu
j - amx_vote oraz inne komendy głosowania
k - dostęp do sv_password (poprzez komendę amx_cvar)
l - dostęp do amx_rcon oraz rcon_password (poprzez komendę amx_cvar)
m - dodatkowy poziom A (dla dodatkowych pluginów)
n - dodatkowy poziom B
o - dodatkowy poziom C
p - dodatkowy poziom D
q - dodatkowy poziom E
r - dodatkowy poziom F
s - dodatkowy poziom G
t - dodatkowy poziom H
u - dostęp do menu
z - zwykły gracz

Ostatni cudzysłów to flagi konta

a - odłącz użytkownika w przypadku błędnego lub braku hasła
b - tag klanowy
c - steamid
d - adres ip
e - hasło nie jest sprawdzane (tylko nick/ip/steamid) 

Poniżej znajdują się kolejno wszystkie trzy sposoby dodawania admina. W pierwszym sposobie podajemy swoje STEAMID. STEAMID sprawdzamy z rcona na swoim serwerze komendą: status.

"STEAM_0:0:123456" "" "abcdefghijklmnopqrstu" "ce" ; to jest sposób na steamid
"123.45.67.89" "" "abcdefghijklmnopqrstu" "de" ; to na ip
"nick" "hasło" "abcdefghijklmnopqrstu" "a" ; a to na nick + hasło

Usuń średnik ( ; ) sprzed wpisów, inaczej nie będą działać!

Pamiętaj! Wszystkie komendy za znakiem średnika " ; " nie będą działać. Znak ten oznacza tylko komentarz, który nie będzie czytała gra. Jeżeli dodajesz admina na nick + hasło musisz to hasło wpisać u siebie na dysku w pliku userconfig.cfg

W tym celu wchodzisz na dysk domyślnie C, do folderu:
Program Files -> Valve -> Cstrike w przypadku wersji gry pudełkowej.

W przypadku steama:
C:\Program Files\Steam\steamapps\<TWÓJLOGIN>\counter-strike\cstrike_polish

Tworzymy plik userconfig.cfg

W tym celu tworzymy nowy dokument tekstowy (prawym przyciskiem myszy -> nowy -> dokument tekstowy). Otwieramy go w notatniku i wpisujemy:

zaznacz i skopiuj (ctrl+v)

setinfo _pw "haslo"

Gdzie haslo to oczywiście hasło ustalone przez nas w users.ini

Teraz klikamy w menu notatnika na Plik -> Zapisz jako

Zapisz jako typ: Wszystkie pliki

Nazwa pliku: userconfig.cfg

I zapisujemy do katalogu cstrike lub cstrike_polish

Nie działają mi statystyki, albo źle pokazują. Co mam zrobić? (skocz do góry)

To jest urok korzystania ze starej wersji gry, która nie korzysta ze Steama i nie ma czegoś takiego jak steamid. Należy edytować plik amxx.cfg w katalogu cstrike/addons/amxmodx/configs i znaleźć linijkę csstats_rank i zmienić zapisywanie statystyk na nick czyli zmieniamy ustawienie z wartości 1 na 0:

// Na co zapisywac statystyki
// 0 - na nick
// 1 - na steamid
// 2 - na ip
//
// Default value: 1
csstats_rank 0

W jaki sposób wyłączyć AmxModa np. na czas meczu?

Wystarczy wpisać w konsoli:

amx_off

Komendę można również umieścić w pliku server.cfg. Dzięki temu amx będzie stale wyłączany przy każdym uruchomieniu serwera

Aby wyłączyć całkowicie wszelkie modyfikacje na serwerze można skorzystać z funkcji w panelu administracyjnym. Znajduje się w menu "Konfiguracja serwera".

Jak usunąć AmxModa całkowicie?

Jeżeli chcemy serwer bez AmxModa, ale z włączonym metamodem możemy po prostu edytować plik plugins.ini w katalogu /cstrike/addons/metamod i usunąć linijkę:

linux addons/amxmodx/dlls/amxmodx_mm_i386.so

Jeżeli chcemy serwer zupełnie bez żadnych modyfikacji należy edytować plik liblist.gam znajdujący się w katalogu cstrike i zamienić:

gamedll_linux "addons/metamod/dlls/metamod_i386.so"

na:

gamedll_linux "dlls/cs_i386.so"

Po dokonaniu zmian i zapisaniu pliku liblist.gam należy wyłączyć, następnie ponownie uruchomić serwer.

Usunięcie folderu addons jest opcjonalne. Nie trzeba go jednak usuwać, serwer po powyższej zmianie będzie chodził bez żadnych modyfikacji.

Nie mogę wyszukać mojego serwera w STEAM-ie ani dodać go do ulubionych.

Mogą być dwie przyczyny takiego stanu rzeczy.

1. Serwer został zmodyfikowany (szczególnie chodzi tu o zmiany oryginalnych plików binarnych, instalację modyfikacji takiej jak Dproto, zmiany dokonanych w liblist.gam). W tym wypadku należy cofnąć dokonane zmiany do momentu kiedy problemu nie występował. Ewentualnością jest reinstalacja serwera. Należy pamiętać o tym, że za modyfikacje dokonane przez użytkownika (szczególnie chodzi tu o instalację Dproto) Pukawka nie odpowiada.

2. Błąd po stronie masterserverów STEAM. Jeżeli w konsoli nie widać komunikatu o poprawnym połączeniu do STEAM i na serwerze nie ma VAC oznacza to, że problem może leżeć po stronie masterserverów STEAM. Warunkiem jest, aby serwer posiadał oryginalne pliki i nie był w żaden sposób zmodyfikowany.

Aby poprawić błąd po stronie masterserverów można skorzystać z modyfikacji xds_opt w instaltorze pluginów w panelu lub dodać serwer samodzielnie poprzez Setti masterserver.

Zawsze chętnie służymy pomocą. Jeżeli nie potrafisz sobie z tym problemem poradzić, zwróć się do nas. Postaramy się udzielić informacji na temat możliwich przyczyn problemu i zaproponować rozwiązanie.

Kiedy banuję kogoś na serwerze wywala wszystkich z serwera lub mimo wszystko ta osoba wraca, a ban traktowany jest jako kick. Czemu tak się dzieje? (skocz do góry)

Amxmod korzysta podczas banowania ze steamid. Na serwerach z sv_lan 1 wszyscy gracze mają ten sam steamid dlatego po zbanowaniu kogokolwiek albo wyrzuca wszystkich graczy albo ban w ogóle nie działa.

Jak rozwiązać ten problem i móc banować?

Najlepiej ustawić serwer w tryb LAN, zmieniając w konfiguracji serwera komendę sv_lan na 1. Dzięki temu w przypadku braku steamID AMX banować będzie tylko IP graczy.

Można również zmienić sposób banowania na IP z rcona.

Co jeżeli zbanowałem samego siebie lub inne, niewinne osoby?

Wejdź do katalogu cstrike na serwerze FTP lub w edytorze plików i przejrzyj pliki banned.cfg oraz listlip.cfg. Jeśli w którymś z tych plików znajdziesz bana usuń go, a po zapisaniu plików zrestartuj serwer. Jeśli to nie pomaga upewnij się czy w w/w plikach ponownie nie pojawił się tam sam ban. Jeśli tak, może to oznaczać, że jakiś plugin banuje automatycznie graczy przy próbie połączenia. Należy wtedy wyłączyć wszelkie niestandardowe pluginy i po usunięciu bana ponownie zrestartować serwer, aby sprawdzić czy faktycznie to któryś z nich jest odpowiedzialny za ten problem. Warto również wyczyścć logi serwera ~/cstrike/logs/ oraz amxmodx ~/cstrike/addons/amxmodx/logs/.

Jak banować z rcona na IP? (skocz do góry)

Najpierw sprawdzamy IP gracza, którego chcemy zbanować. W tym celu z rcona w konsoli wpisujemy następującą komendę:

zaznacz i skopiuj (ctrl+v)

rcon status

Kopiujemy IP i wpisujemy ją w kolejnej komendzie:

zaznacz i skopiuj (ctrl+v)

rcon addip 0 XXX.XXX.XXX.XXX

Gdzie XXX.XXX.XXX.XXX to pełny IP gracza lub jego część (w przypadku gdy chcemy zbanować zakres adresów IP czyli subnet). 0 po komendzie addip oznacza, że ban jest permanentny.

Aby zapisać bany do pliku używany komendy:

zaznacz i skopiuj (ctrl+v)

rcon writeip

Dzięki temu po zrestartowaniu serwera ban dalej będzie obowiązywał, ponieważ zostanie zapamiętany i wczytany ze startem serwera.

Musimy jednak pamiętać o tym aby w pliku server.cfg znajdowało się odniesienie do pliku listip.cfg. Edytujemy server.cfg i dopisujemy (jeżeli wcześniej nie było):

zaznacz i skopiuj (ctrl+v)

exec listip.cfg

Gracze serwera skarżą się na lagi, serwer jest niestabilny, skacze ping i choke. Co zrobić? (skocz do góry)

Serwery w Pukawce posiadają domyślnie wysokie ustawienia rate. Bardzo często gracze używają niskich ustawień co koliduje z ustawieniami serwera. Należy pamiętać aby przy okazji zmiany konfiguracji serwera zadbać o poprawność ustawień, a także o to by od swoich graczy wymagać wysokich ustawień, ponieważ w innym przypadku powoduje to właśnie skoki pingu lub wysoki choke.

Oto wzorcowe ustawienia rate, które powinno się stosować na naszych serwerach Counter-Strike 1.6:

zaznacz i skopiuj (ctrl+v)

host_framerate 0
sv_maxrate 25000
sv_minrate 10000
sv_maxupdaterate 101
sv_minupdaterate 66

lub

zaznacz i skopiuj (ctrl+v)

host_framerate 0
sv_maxrate 25000
sv_minrate 25000
sv_maxupdaterate 101
sv_minupdaterate 100

Ustawienia te należy umieścić w pliku server.cfg w katalogu cstrike.

Drugą, bardzo częstą przyczyną powstawania lagów i niestabilności serwera jest AmxMod, a dokładniej pluginy, które instalujesz na serwerze. Większość z tych pluginów pisanych jest wyłącznie pod daną wersję AmxModa, a to, że działa na innych wersjach (nowszych) wcale nie oznacza, że musi działać stabilnie.

Może się zdarzyć sytuacja, że napisany w dany sposób plugin zapętla się, powodując niestabilność serwera, coraz większe lagi, a nawet prowadzi do "wyłożenia się" serwera.

Nie należy się również sugerować tym, że jeżeli udostępniamy sprawdzone pluginy w instalatorze w panelu to muszą one działać poprawnie. Nie możemy tego zapewnić właśnie ze względu na to, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć ich zachowania w danych warunkach i w każdej konfiguracji serwera.

Pamiętaj o kilku rzeczach:

Jeżeli chcesz zgłosić problem do nas, pamiętaj, że musisz go odpowiednio udkomuntować. Przeczytasz o tym w tym miejscu.

Do serwera otrzymałem dodatkowo FastDL. Jak go skonfigurować? (skocz do góry)

Przejdź do zakładki "FastDL" w panelu i użyj funkcji tworzenia FastDL. Zostanie automatyczne skonfigurowane.

Więcej o FastDL: tutaj

Podczas gry na serwerze wyskakuje błąd Error verifying STEAM UserID ticket. Jak to naprawić?

Jest to błąd spowodowany krótką przerwą w dostępie do sieci steam spowodowaną np. obciążeniem głównego serwera sieci Steam.

Najlepiej usunąć wpis .blob z katalogu głównego serwera i uruchomić go ponownie. A w przypadku dalszych problemów wylogować się ze steama (nie wyłączać tylko w menu wybrać "Plik" -> "Zmiana użytkownika"), następnie zalogować się ponownie.

Jeżeli problem występuje w dalszym ciągu można spróbowąć wyłączyć Steam całkowicie i usunąć następujące pliki ze swojego dysku:

Znajdują się one w katalogu Steama, czyli domyślnie C:\Program Files\Steam\ (ścieżka może być oczywiście inna w zależności od tego gdzie zainstalowaliśmy Steama).

Crashe - analiza i rozwiązywanie błędów silnika HLDS

Do crashów może dochodzić z bardzo wielu powodów, ale najczęściej są one wynikiem wprowadzonych zmian i modyfikacji. Poniżej opisujemy najczęstsze przyczyny crashów oraz metody ich analizy i rozwiązywania. Gdy serwer crashuje się - otwórz konsolę w panelu i obserwuj komunikaty o błędach by wiedzieć, który występuje na Twoim serwerze.

Brak plików .mdl (models)

FATAL ERROR (shutting down): Mod_NumForName: models/admin_head.mdl not found

FATAL ERROR (shutting down): Mod_NumForName: models/player/admin_ct/admin_ct.mdl not found

Powyższe komunikaty wskazują na brak plików .mdl (modeli) w podanych katalogach. Jeżeli dochodzi do takiego błędu na serwerze oznacza to, że dana mapa lub plugin potrzebują do działania wskazanych plików. Trzeba je dograć na serwer we wskazanych miejscach. Komunikaty mogą odnosić się do różnych plików, nie tylko dwóch powyższych. Przykładowo w pierwszym przypadku "admin_head.mdl" w katalogu models, a w drugim pliku "admin_ct.mdl" w katalogu models/player/admin_ct/. Oczywiście nazwy plików, których brakuje mogą być inne. To zależy od mapy/pluginu, który zostanie wgrany na serwer.

Brak pliku .wad

FATAL ERROR (shutting down): WARNING: couldn't open cs_dust.wad

Komunikat oznacza, że brakuje pliku cs_dust.wad do uruchomienia danej mapy. Należy znaleźć ten plik (np. w google - wpisując jego pełną nazwę) i wgrać do katalogu cstrike (jak wszystkie pliki .wad). Komunikat może odnosić się również do innych plików .wad

Błąd wersji mapy

FATAL ERROR (shutting down): Mod_LoadBrushModel: maps/deathrun_trilogy.bsp has wrong version number (1347633750 should be 30)

Komunikat świadczy o błędzie dotyczącym mapy. W takiej sytuacji należy usunąć mapę z serwera lub spróbować wgrać ją ponownie na FTP z innego źródła.

Błąd o treści:


(...)
b7010000-b7031000 r-xp 00000000 09:01 17694776   /data/login/id.cs16/libsteam_api_c.so
b7031000-b7033000 rwxp 00020000 09:01 17694776   /data/login/id.cs16/libsteam_api_c.so
b7033000-b7038000 rwxp 00000000 00:00 0 
b7038000-b707f000 r-xp 00000000 09:01 17694764   /data/login/id.cs16/engine_i686.so
b707f000-b7085000 rwxp 00047000 09:01 17694764   /data/login/id.cs16/engine_i686.so
(...)
b7734000-b7735000 r-xp 0001d000 09:00 4194422    /lib/ld-2.11.1.so
b7735000-b7736000 rwxp 0001e000 09:00 4194422    /lib/ld-2.11.1.so
bfae2000-bfb3c000 rwxp 00000000 00:00 0          [stack]

Błąd o w/w treści, widocznej w konsoli, jest wynikiem nieprawidłowego funkcjonowania składników dodatkowych serwera. Zwykle błąd powodują pluginy lub mapy wgrane na serwer, a także ich części składowe. Aby znaleźć dodatek, który powoduje błąd należy wykonać analizę pluginów oraz map i innych składników serwera, które zostały na nim zainstalowane.

Innym powodem problemu może być niewłaściwa konfiguracja, która skutkuje błędami pluginów, np. nieodpowiednie wpisy w users.ini. Należy pamiętać, aby każdy wpis w users.ini, który nie ustala admina poprzedzić średnikiem, aby był pomijany przez silnik gry jako komentarz.

Segmentation Fault

./hlds_run: line 342: 20791 Segmentation fault $HL_CMD

Błąd Segmentation Fault jest następstwem przeciążenia procesu serwera w wyniku konfliktu silnika HLDS ze składnikami serwera lub w wyniku błędu/luki w samym silniku serwera. Składnikiem, który powoduje konflikt najczęściej jest modyfikacja, plugin lub mapa. Innym powodem błędu może być luka lub błąd w silniku HLDS. Do wyłączenia serwera może dojść zarówno w wyniku wystąpienia błędu jak i w przypadku czyjegoś celowego działania, czyli wykorzystania luki do wyłączenia serwera.

Należy pamiętać, że silnik HLDS jak każde oprogramowanie może zawierać błędy. Nie każdy błąd można wykryć i załatać, szczególnie jeżeli nie zachodzi prawidłowość w postaci zmian na serwerze. Błąd Segmentation Fault może się zatem również pojawić bez dokonania zmian np. w wyniku aktualizacji silnika HLDS. Kolejne wersje silnika HLDS mogą łatać poprzednie błędy i luki, ale jednocześnie wprowadzać nowe.

Jeżeli błąd pojawia się po wprowadzeniu na serwer modyfikacji należy cofnąć dokonane zmiany i usunąć z serwera wszystkie te dodatki, które zostały wgrane na serwer tuż przed pojawieniem się problemu. Jeśli nie wiemy, które dodatek może powodować problem należy zwrócić uwagę na okoliczności wyłączania się serwera, np. czy dzieje się to na konkretnej mapie lub przy użyciu konkretnej funkcji na serwerze, wykonaniu konkretnego działania. Może również zastosować analizę pluginów opisaną poniżej.

MSG_ONE or MSG_ONE_UNRELIABLE with no target entity

FATAL ERROR (shutting down): MSG_ONE or MSG_ONE_UNRELIABLE with no target entity

Wynik nadmiernej liczby błędnych wiadomości wysyłanych do graczy przez serwer, najczęściej na skutek nieprawidłowego funkcjonowania pluginów. Rozwiązaniem może być usunięcie pluginu, który doprowadza do błędu lub zastosowanie rozszerzenia opisanego w temacie: http://amxx.pl/topic/58499-blokada-blednych-wiadomosci/

Host_Error: PF_MessageEnd_I: Refusing to send user message SayText

FATAL ERROR (shutting down): Host_Error: PF_MessageEnd_I: Refusing to send user message SayText of 193 bytes to client, user message size limit is 192 bytes

Błąd może wynikać z nadmiernej liczby informacji wysyłanych przez pluginy do graczy. Szczególnie dotyczy to pluginów wysyłających informacje na HUD z dużą częstotliwością do wielu graczy. Rozwiązaniem może być ograniczenie liczby takich informacji lub optymalizacja pluginów.

Model failed to precache because the item count is over the 512 limit.

Host_Error: PF_precache_model_I: Model 'models/<nazwa_modelu>.mdl' failed to precache because the item count is over the 512 limit.

Komunikat oznacza, że na serwerze znajduje się zbyt wiele obiektów takich jak np. modele, które zawierają mapy, albo generują pluginy. Silnik HLDS posiada limit takich obiektów, którego nie można ominąć ani przekroczyć. Rozwiązaniem jest ograniczenie liczby modeli, map, bądź pluginów, które generują dodatkowe obiekty na serwerze.

SZ_GetSpace: overflow

FATAL ERROR (shutting down): SZ_GetSpace: overflow without FSB_ALLOWOVERFLOW set on Server Reliable Datagram

FATAL ERROR (shutting down): SZ_GetSpace: overflow without FSB_ALLOWOVERFLOW set on Server Spectator Buffer

Powyższy komunikat jest wynikiem błędnego funkcjonowania jednego z pluginów na serwerze. Powstaje, gdy autor tworzy swój plugin w sposób nieoptymalny, prowadzący do przeciążenia serwera. Jeżeli błąd powstał po wprowadzeniu na serwer jakiegoś pluginu lub kilku pluginów, należy usunąć te dodatki z serwera. Jeżeli nie wiemy jaki plugin powoduje błąd należy zastosować opisaną poniżej analizę pluginów

Host_Error: PF_precache_generic_I: Bad string

FATAL ERROR (shutting down): Host_Error: PF_precache_generic_I: Bad string './///////////////////////////////////////////////////////////'

Jest to wynik komplikacji, która powstaje na skutek błędów w kodzie pluginów oraz plików konfiguracyjnych. Szczególnie istotne są komentarze w plikach.

Wszelkie wpisy w plikach konfiguracyjnych, które nie są właściwymi ustawieniami (np. komentarze i opisy) powinny być poprzedzone odpowiednim oznaczeniem. W plikach .cfg powinno się stosować tylko i wyłącznie komentarze poprzedzone dwoma ukośnikami ( // ), natomiast w plikach .ini pojedynczym średnikiem ( ; ).

ERROR : ED_Alloc: no free edicts

Błąd jest wynikiem zbyt dużej ilości obiektów na mapie co ma miejsce w przypadku zbyt dużej ilości składników dodatkowych zainstalowanych na serwerze, takich jak modele, same mapy oraz obiekty generowane przez modyfikacje i pluginy.

Rozwiązaniem problemu jest usunięcie zbędnych elementów dodatkowych takich jak modele oraz ograniczenie obiektów generowanych przez pluginy. W przypadku gdy problem występuje tylko na określonych mapach można również rozważyć ich usunięcie z rotacji.

MasterRequestRestart

MasterRequestRestart
Your server needs to be restarted in order to receive the latest update.

Komunikaty mogą występować na starej wersji silnika HLDS. Aby pozbyć się tych komunikatów należy dopisać do polecenia startowego parametr: -nomaster. Uwaga! W trybie nomaster serwer będzie dzłać poprawnie tylko na starym silniku z zainstalowaną i poprawnie uruchomioną modyfikacją Dproto. Jeżeli serwer nie uruchamia się po wprowadzeniu parametru nomaster to oznacza, że któryś z w/w warunków nie jest spełniony.

Komunikaty mogą występować na starej wersji silnika HLDS. Aby pozbyć się tych komunikatów należy dopisać do polecenia startowego parametr: -nomaster. Uwaga! W trybie nomaster serwer będzie dzłać poprawnie tylko na starym silniku z zainstalowaną i poprawnie uruchomioną modyfikacją Dproto. Jeżeli serwer nie uruchamia się po wprowadzeniu parametru nomaster to oznacza, że któryś z w/w warunków nie jest spełniony.

Host_Error: CL_ParseServerMessage: Illegible server message - svc_bad


(...)
39256 0008 svc_time
39256 0013 svc_clientdata
39256 0033 svc_deltapacketentities
39256 0083 svc_temp_entity
39256 0107 ViewMode
BAD:  108:svc_bad
Host_Error: CL_ParseServerMessage: Illegible server message - svc_bad

Powyższy błąd opisuje temat na forum: amxx.pl

Inną przyczyną mogą być także niektóre pluginy, wówczas najlepszym rozwiązaniem problemu jest wykonanie ich odpowiedniej analizy.

Host_Error: Couldn't get DLL API from !

FATAL ERROR (shutting down): Host_Error: Couldn't get DLL API from !

Problem dotyczy bibliotek serwera. Pamiętaj, że nasze serwery uruchomione są na Linuksie i potrzebują bibliotek .so. Biblioteki .dll nie będą działać!

  1. Sprawdź plik liblist.gam w katalogu cstrike. Powinien wyglądać jak poniżej:
    game "Counter-Strike"
    url_info "www.counter-strike.net"
    url_dl ""
    version "1.6"
    size "184000000"
    svonly "0"
    secure "1"
    type "multiplayer_only"
    cldll "1"
    hlversion "1111"
    nomodels "1"
    nohimodel "1"
    mpentity "info_player_start"
    gamedll "dlls\mp.dll"
    gamedll_linux "addons/metamod/dlls/metamod_i386.so"
    trainmap "tr_1"
  2. Sprawdź czy metamoda oraz amxmodx, który wgrałeś posiada biblioteki .so. Pamiętaj, że bibliteki .dll nie będą działać na Linuksie!
  3. Sprawdź wpis w katalogu /cstrike/addons/metamod/ w pliku plugins.ini. Powinien wyglądać tak:
linux addons/amxmodx/dlls/amxmodx_mm_i386.so

Jeżeli wygląda tak:

win32 addons/amxmodx/dlls/amxmodx_mm.dll

serwer nie uruchomi dsię opóki nie zmienisz bibilioteki na .so

Analiza pluginów i składników dodatkowych serwera

Niestety nie zawsze serwer mówi wprost "co go boli" i nie można tego wywnioskować na podstawie komunikatu o błędzie, jak np. w przypadku błędu "Segmentation fault". Taka analiza jest wówczas jedynym, żmudnym, ale skutecznym wyjściem. Najskuteczniejszą w analizie składników dodatkowych pod kątem błędów, które mogą generować na serwerze, jest metoda drogą eliminacji.

Na początek najlepiej upewnić się czy problem w ogóle powoduje plugin bo może okazać się, że jest to po prostu błąd w konfiguracji lub np. wynik działania wadliwej mapy bądź innego składnika serwera.

1. Wyłączamy całkowicie Amxmoda i sprawdzamy czy problem powostaje bez niego.

Jeżeli tak, to wiemy, że nie jest to problem z żadnym pluginem i należy szukać go w innych składnikach serwera, np. mapach, modelach czy innych modyfikacjach, takich jak Dproto, VTC itp.

Jeżeli po wyłączeniu amxmoda problem ustaje to wiemy, że jest to problem z którymś z pluginów. Może on dotyczyć zarówno wadliwej pracy pluginy, niewłaściwej konfiguracji (np. nieodpowiednich komentarzy lub wpisów w plikach konfiguracyjnych), ale również modułów samego Amxmoda.

Jeżeli nie wiemy, który plugin może powodować problem należy na początek posłużyć się intuicją.

2. Usuwamy z serwera te pluginy, które wg naszej intuicji mogą powodować problemy. Przykładowo jeżeli błąd występuje np. przy podkładaniu bomby, bierzemy pod uwagę wszystkie pluginy, które mają z tym coś wspólnego. Np. plugin, który odlicza czas do wybuchu bomby, bądź plugin, który umożliwia podkładanie bomby w biegu itd.

Gdy to okaże się niewystarczające bierzemy pod uwagę ostatnio wgrane dodatki.

3. Usuwamy z serwera wszystkie pluginy, które zostały wgrane tuż przed pojawieniem się problemu.

Jeśli nie wiemy zupełnie, który plugin powoduje problem należy przejść do metody eliminacji, czyli podzielić pluginy na grupy lub pojedynczo wyłączać je, restartować serwer i weryfikować jego pracę.

4. Możemy wyłączać np. po jednym lub po kilka pluginów i restartować serwer, aby sprawdzić czy problem się powtarza. Jest to żmudny, ale skuteczny proces analizy. Gdy po którymś restarcie serwer zacznie działać poprawnie, będziemy wiedzieli, że wśród wyłączonych pluginów znajduje się ten, który generuje problem.

UWAGA: Nie należy wyłączać pluginów przez komendę amx_off! W dalszym ciągu mogą mieć one wpływ na funkcjonowanie serwera.

Aby skutecznie wyłączyć/usunąć plugin należy:

  1. Edytować plik plugins.ini w katalogu cstrike/addons/amxmodx/configs.
  2. Przed nazwą pluginów, które chcemy wyłączyć/usunąć w tej samej linii wstawić średnik.
  3. Zapisać plik i zrestartować serwer.

Aby skutecznie wyłączyć/usunąć Amxmoda należy:

  1. Edytować plik plugins.ini w katalogu cstrike/addons/metamod (NIE MYLIĆ Z plugins.ini z katalogu amxmodx/configs!)
  2. Przed wpisem "linux addons/amxmodx/dlls/amxmodx_mm_i386.so" wstawić w tej samej linii średnik.
  3. Zapisać plik i zrestartować serwer

Dproto

Dproto jest modyfikacją umożliwiającą grę zarówno na protokole 47 (bez Steam) jak również 48 (Steam). Modyfikację instalujesz na własną odpowiedzialność. Pukawka.pl nie odpowiada za działanie tej modyfikacji i nie udziela wsparcia technicznego w zakresie jej działania i instalacji.

Dproto można zainstalować w menu "Pluginy" panelu serwera. Po instalacji należy uruchomić serwer ponownie.

Po instalacji Dproto serwer nie wyświetla się w ulubionych

Połączenie nadal jest możliwe poprzez polecenie /connect IP:PORT w konsoli gry. Natomiast rozwiązaniem może być zmiana ustawienia ServerInfoAnswerType na wartość 2 (hybrid) w pliku dproto.cfg na FTP serwera:

ServerInfoAnswerType = 2

Po dokonaniu zmiany należy uruchomić serwer ponownie.

Kategorie FAQ

Ogólne

  1. Indeks FAQ
  2. Amxbans - Poradnik instalacji Amxbans
  3. Bezpieczeństwo - Wskazówki oraz porady dotyczące bezpieczeństwa konta
  4. Diagnoza
  5. FastDL
  6. FTP
  7. Konsola
  8. phpBB2 by Przemo - Poradnik korzystania z phpBB2 by Przemo
  9. Portfel
  10. Przewodnik po panelu
  11. Psychostats - Poradnik korzystania z Psychostats
  12. Sklep
  13. SourceBans - Poradnik instalacji SourceBans
  14. Sprawdzam
  15. Status
  16. TeamSpeak 3 - Poradnik korzystania z serwerów TS3
  17. Terraria
  18. Wsparcie techniczne - Jak funkcjonuje dział wsparcia technicznego
  19. xferlog
  20. Zmiana - Zmiana parametrów serwera.

FAQ serwerów gier

  1. Battlefield 2142
  2. BungeeCord
  3. Call of Duty 2
  4. Call of Duty 4
  5. Call of Duty: World at War
  6. Counter-Strike 1.6 - tu jesteś
  7. Counter-Strike: Global Offensive
  8. Counter-Strike: Source
  9. Enemy Territory
  10. Factorio
  11. GOTV
  12. HLTV
  13. Minecraft
  14. Mumble
  15. Palworld
  16. Rust
  17. Team Fortress 2
  18. Unturned
  19. Valheim

Kontakt

Przejdź do strony kontaktowej

Uwaga

Mimo dołożenia wszelkich starań o aktualność informacji niektóre informacje w FAQ mogą być nieaktualne. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości prosimy o kontakt z nami. Aktualnych informacji udzielamy za pośrednictwem zakładki "Pomoc" w panelu, mailowo lub telefonicznie.